بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را مختل می کند؟

چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را مختل می کند؟

چه چیزهایی به ایمنی بدن آسیب می رسانند؟ 7 عامل عجیب !


همه ما می‌دانیم که سیستم ایمنی قوی یکی از عوامل مهم برای داشتن زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر می باشد. مصرف روزانه ویتامین‌ها، خوردن غذا‌های مغذی و شستن مرتب دست‌ها برخی از رفتار‌هایی می باشند که می‌توانند به شما در حفظ کردن سلامتی و داشتن یک سیستم ایمنی قوی کمک بکنند.

 برخی از عادت‌هایی که در سبک زندگی ما وجود دارند باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند. موارد زیر هفت مورد از رفتار‌های غلطی هستند که سلامت شما در برابر بیماری‌ها را به خطر می‌اندازند:

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن


1-نشستن زیاد


طبق تحقیقی که در ژورنال پزشکی پیشگیری آمریکا منتشر شد نشستن زیاد و ورزش نکردن می‌تواند با گذشت زمان بر توانایی بدن در مقابله و مبارزه با عفونت‌ها تأثیرگذار باشد. صرف نظر از سن، و دیگر عادات مضر مانند مصرف دخانیات، شیوه زندگی بی‌تحرک با افزایش خطر مرگ زودرس ارتباط مستقیم دارد. در نهایت، بی تحرکی می‌تواند باعث اختلال در سیستم ایمنی، بروز التهاب و دیگر بیماری‌های مزمن شود. موسسه ملی سلامت روانی آمریکا (NIMH) توصیه کرده است که ۳۰ دقیقه ورزش منظم را در برنامه‌ریزی روزمره‌ بگنجانید.


2-ورزش زیاد و افراطی


هرچند نشستن زیاد و بی‌تحرکی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند، اما ورزش زیاد هم ممکن است عوارضی داشته باشد. بر اساس نتایج پژوهشی که در دسامبر ۲۰۱۲ انتشار داده شد، ورزش شدید و زیاد، که سندروم ورزش افراطی هم نامیده می‌شود، می‌تواند برای بدن مضر باشد و آن را در مقابل عفونت آسیب پذیرتر بنماید. با این حال، تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد فعالیت بدنی منظم و متعادل، بدن را در مقابل ویروس‌ها مقاوم‌تر خواهد کرد .


3-استرس


طبق اعلام موسسه ملی سرطان کشور آمریکا، دوره‌های طولانی مدت استرس زیاد بر سیستم ایمنی بدن تأثیر خواهد گذاشت. به گفته محققان، استرس، افزایش تولید هورمون کورتیزول توسط مغز را به همراه خواهد داشت. این هورمون در عملکرد سلول‌های لنفوسیت T که نقش مبارزه با عفونت را به عهده دارند اختلال ایجاد خواهد کرد. مورد حمایت و پشتیبانی خانواده و دوستان قرار داشتن، تعیین اولویت‌ها ، ورزش منظم و تمرین تکنیک‌های آرامش بخش مثل یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند.


4-احساس تنهایی


بر اساس پژوهشی که در مجله نوروایمونولوژی منتشر شده است، احساس تنهایی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند. طبق مطالعات انجام شده افزایش اضطراب ناشی از تنهایی، سرکوب سیستم ایمنی بدن و افزایش استرس اکسیداتیو یا آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را به دنبال خواهد داشت. افراد تنها معمولا سلول‌های ایمنی ضعیفی داشته و این شرایط، توانایی آن‌ها برای مقابله با ویروس‌ها را کاهش خواهد داد و آن‌ها در معرض عفونت‌های ویروسی قرار می گیرند. بر اساس مطالعات انجام شده، صِرف در آغوش گرفتن اعضای خانواده و عزیزانتان می‌تواند میزان آسیب پذیری شخص در برابر بیماری را کاهش بدهد.


5-رژیم غذایی ناسالم


بر اساس تحقیقی که در ژورنال تغذیه آمریکا منتشر شد، رژیم‌های غذایی پر از چربی‌های اشباع، نمک و شکر بر سیستم ایمنی بدن انسان تاثیر منفی خواهند گذاشت. طبق این پژوهش، چاقی با کاهش تعداد و ضعف عملکرد گلبول‌های سفید مورد نیاز برای مبارزه با عفونت همراه خواهد بود. آکادمی تغذیه آمریکا تأکید کرده است که داشتن تغذیه مناسب برای برخورداری از یک سیستم ایمنی سالم ضروری می باشد.


6-اشعه ماورای بنفش


طبق اعلامیه آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش تولید شده توسط خورشید (UV) امکان دارد علاوه بر خطراتی مانند افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست و آب مروارید، تضعیف سیستم ایمنی بدن هم به دنبال داشته باشد. همچنین سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد پرتو‌های (UV) می‌توانند بر سلول‌های مسئول تحریک پاسخ ایمنی نیز تاثیرگذار باشد و خطر ابتلا به عفونت را افزایش خواهند داد. EPA برای جلوگیری از این تاثیرات، پوشیدن لباس‌های محافظ آفتاب (UPF) و استفاده از ضد آفتاب‌های با SPF ۳۰ یا بالاتر را به ما پیشنهاد می‌کند.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


7-نیکوتین


چه سیگار سنتی مصرف کنید و چه سیگار الکترونیکی نیکوتین وارد بدن‌ شما خواهد شد. این ماده آثار بدی بر سیستم ایمنی بدن شما به جا خواهد گذاشت. نیکوتین سطح کورتیزول خون را افزایش خواهد داد، به علاوه، تشکیل لنفوسیت‌های B و واکنش سلول‌های T به آنتی ژن‌ها را کاهش خواهد داد و این یعنی تضعیف بدن شما در مقابل از انواع بیماری ها .

براساس نتایج یک مطالعه که در مجله علمی «پلاس وان» منتشر شده است، بخارات ناشی از سیگار‌های الکترونیکی می‌توانند به ریه‌های شما آسیب رسانده و آن‌ها را در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر بکنند. پژوهشگران هشدار داده اند که سیگار‌های الکترونیکی مضر می باشند، چراکه بخار آن‌ها حاوی رادیکال‌های آزاد می باشد که می‌تواند باعث التهاب راه‌های تنفسی و اختلال در پاسخ به بیماری زایی باکتری‌ها و ویروس‌ها بشود.


روزنامه خراسان

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده