بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بهبود یافتگان از اعتیاد، در دوران کرونا هوشیار باشند

بهبود یافتگان از اعتیاد، در دوران کرونا هوشیار باشند

باسلام

در دوره همه گیری کرونا، افرادی که در حال بهبودی و خلاص شدن از اعتیاد و مصرف مواد هستند ، شرایط نامتناسب و دشواری را پشت سر می گذارند . ضعیف شدن پشتیبانی گروهای ترک دهنده اعتیاد و تعطیلی مراکز ترک اعتیاد ، از دست دادن کار ، بیماری و سایر عوامل استرس زا می تواند ترک اعتیاد یا بهبودی را دشوار کند. نرخ بازگشت به سوی مواد، در حال افزایش است.


در این مقاله به پنج محرک بازگشت به سوی مواد که متداول تر هستند و چگونگی مقابله با آنها پرداخته شده است.


1-کسالت


 وقتی فرد به اندازه کافی کاری انجام نمی دهد یا وقتی هیچ کاری علاقه فرد را جلب نمی کند ،وضعیتی کسل کننده بوجود می آید. برای کسانی که به کار کردن عادت دارند اما اکنون بیکار هستند ، یا معمولاً در جامعه بوده اند و اما حالا در خانه محبوس شده اند ، بی حوصلگی میتواند آنها را اذیت کند. با ایجاد یک روال ، بی حوصلگی را می توان از بین برد. از آنجا که به دلیل نداشتن کاری برای انجام دادن ، 

بی حوصلگی بوجود می آید، گذاشتن وقت برای فعالیت های خاص ، از حمام کردن تا تمیز کردن خانه ، برای جلوگیری از کسالت کمک

 می کند.

از طرف دیگر ، بهتر است چیز جدیدی را یاد بگیرید مثلا قلاب دوزی کنید یا تخته بازی کنید یا .... 

فعالیت های مجازی نیز می تواند سرگرم کننده باشد. اگر به تنهایی زندگی می کنید ، با یک دوست که در جای دیگر زندگی می کند ارتباط برقرار کنید یا بصورت مجازی با هم شام بخورید.


2-انزوا


در خانه های ما ، به خصوص اگر تنها هستیم یا در یک رابطه خراب قرار داریم ، انزوا می تواند به سراغ ما بیاید. وقتی انزوا به سراغ ما می آید انگار هیچ چیز را دوست ندارید، افراد نزدیک را دور می بینید، رشته دانشگاهیتان را دوست ندارید و احساس انزوا شما را دیوانه میکند . نه دوست دارید بخوابید و نه دوست دارید بیدار باشید! 

خبر خوب این است که با تکنولوژی ، ما مجبور به جداشدن و انزوا نیستیم. برای افراد در حال بهبود از اعتیاد ، جلسات 12 مرحله ای و انواع دیگری از حمایت ها، بصورت شبانه روزی برگزار می شود.(البته این طرح در ایران در دسترس نمی باشد) افراد در استرالیا، در جلسات مجازی در نیویورک یا لندن شرکت می کنند. ما نیز می توانیم با دوستانمان چای مجازی بنوشیم یا بصورت تصویری با هم صحبت کنیم و از تنهایی و انزوا دور باشیم.


3-ترس


وقتی بلاتکلیفی به سراغ ما می آید ترس را نیز با خودش می آورد. بسیاری از ما شغل خود را از دست داده ایم. برخی از صنایع ما به شدت آسیب دیده است. ممکن است شما یک خلبان هواپیما ، یک مربی مدیتیشن ، یک نوازنده یا یک رستوران دار باشید و در حقیقت نمیدانید که فردا قرار است چه اتفاقی بیفتد و همچنان بخاطر بیماری، بیکار هستید و این باعث ترس می شود. عدم اطمینان باعث ناامیدی می شود .

یکی از بهترین راه های مبارزه با ترس ، توجه به حال است. نفس عمیق بکشید و به این فکر کنید که همه چیز درست می شود و هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد و اگر هم وجود دارد برای همه همینطور است.

 برای خودتان کاری سالم انجام دهید. برای استراحت وقت بگذارید ، از حمام لذت ببرید ، پیاده روی کنید یا با یک دوست یا مربی صحبت کنید. این فعالیت ها می تواند ترس شما را کاهش دهد.


4-استرس


 با شیوع بیماری همه گیر کرونا ، مشکلات اقتصادی و نزاع های اجتماعی که هر روز شاهد آن هستیم، استرس سریع ما را فرا میگیرد. افراد در حال بهبود باید از خود بپرسند که استفاده از مواد در طولانی مدت برای آنها مفید است یا خیر؟ پاسخ خیر است، با مصرف مواد گرچه بصورت لحظه ای استرس از شما دور میشود اما کمی بعد مشکلات بیشتر میشوند و مشکلات قبلی همچنان پابرجا هستند. 

پس اگر استرس به سراغ شما آمد سعی کنید از راهای سالم تری که دیگران هم استفاده می کنند ، استفاده کنید و به سراغ مواد نروید .


5-شکست عشقی و روابط


ممکن است فاصله گرفتن از افرادی که زمانی برای ما مهم بوده اند غم انگیز باشد ، اما با رفتن آنها زندگی به پایان نرسیده و همچنان در جریان است ، شما میتوانید افراد دیگری را که منافع بیشتری برای شما دارند و یا اخلاق مهربانتری دارند را انتخاب کنید. همچنین میتوانید بصورت آنلاین مشاوره بگیرید و در مورد روابطتان با آنها مشورت کنید. ما روزی همراهانی داشتیم که به ما آرامش می دادند اما حالا نیستند و این برای اکثر مردم اتفاق افتاده است ولی آیا با رفتن دیگران ما باید زندگی خود را خراب کنیم؟ اگر کسی از کنار شما رفته حتما لیاقت شما را نداشته و یا عمرش تمام بوده است ! پس خودتان را خیلی ناراحت نکنید و فقط به این فکر کنید که یا روح آنها را شاد کنید و یا شخص بهتری را بجای آنها انتخاب کنید. 

عمر ما کوتاه است پس آن را خراب نکنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده