مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تیروئید؛ اگر این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید

تیروئید؛ اگر این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید

علائم تیروئید، اگر شما این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید.


1-تغییرات در خواب

دکتر حسین قریب متخصص غدد درون ریز : اگر معمولا خوب می‌خوابیدید، اما اخیرا متوجه شده اید نمی‌توانید در طول شب درست بخوابید این می‌تواند نشانه‌ای از بیماری تیروئید در شما باشد. تیروئید پرکار هورمون‌هایی خاص را بیش از حد تولید می‌کند که سیستم عصبی مرکزی را بیش از اندازه تحریک می‌کند و سبب

بی خوابی می‌شود.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


از طرفی اگر بعد از داشتن خوابی خوب و کامل در شب هنوز هم احساس خستگی و خواب آلودگی(غیر معمولی) می‌کنید یا نیاز به خواب بیش از حد(بیشتر از همیشه) دارید ممکن است دچار تیروئید کم کار شده باشید که به این دلیل است که بدن شما هورمون‌های کافی و مورد نیاز را تولید نمی‌کند.


2-استرس گرفتن ناگهانی

اگر قبلا مشکل اضطراب نداشتید(اضطراب زیاد)، اما اکنون احساس می‌کنید که همیشه مضطرب هستید احتمالش می رود که تیروئید پرکار داشته باشد. مقدار زیاد هورمون‌های مربوط به تیروئید موجب می‌شود که بیمار احساس اضطراب یا استرس و آشفتگی داشته باشد که دلیل خاصی برای آن پیدا نمی شود . تحریک زیاد مغز باعث می‌شود شما تا حدی هیجان زده بشوید که احساس خوبی در مورد آن نخواهید داشت.


3-تغییر در عادت های اجابت مزاج

یبوست بصورت مکرر می‌تواند از علامت های تیروئید کم کار باشد. هورمون‌های تیروئید میتوانند در روان نگه داشتن مسیر گوارشی شما نقش داشته باشند. اگر زیادی کم شوند، مواد داخل روده پس داده خواهند شد. تیروئید پرکار هم می تواند اثری برعکس داشته باشد یعنی می تواند تولید اسهال کند.


4-نازک شدن مو‌ها

نازک شدن مو‌های شما علی الخصوص مو‌های ابروها یکی از دیگر علامت های تیروئید می باشد که باید به آن توجه زیادی داشت. تیروئید کم کار یا پر کار(هر دو) چرخه رشد مو را در بدن، مختل می‌کند. معمولا اکثر مو‌های انسان رشد می‌کنند و(در حالی که ) بخش کوچکی از موها در حال استراحت هستند با این وجود وقتی که هورمون‌های تیروئید نامتعادل ترشح بشوند بخش زیادی از مو‌ها در یک زمان خاص استراحت می‌کنند. این سبب می‌شود که مو‌های شما نازکتر بشوند. 


5-تعریق زیاد

عرق زیاد کردن در زمانی که که هوا گرم نیست یکی از علائم شایع تیروئید پرکار می باشد. تیروئید در تنظیم و تولید انرژی بدن نقش دارد. میزان هورمون‌های بیشتر از حد طبیعی، به معنای بالا رفتن متابولیسم (سوخت و ساز) است که باعث می‌شود شما احساس گرما کنید.


6-اضافه وزن غیر معمول

اگر فکر می‌کنید که شلوارتان تنگ شده و دکمه پیراهنتان سفت‌تر از قبل بسته می‌شود، اما کاملا مطمئن هستید که تغییری در عادت های تغذیه‌ای یا تحرک خود نداشته‌ و تغییری در ان نداده اید احتمال آن می رود که دچار یکی از علائم تیروئید کم کار شده باشید و باید آن را مقصر بدایند. کمبود در ترشح هورمونها، متابولیسم(سوخت و ساز) و سوزاندن کالری ها را کاهش می‌دهد بنابراین امکان دارد که شاهد کاهش وزن تدریجی، اما بی دلیل باشید.


7-کاهش وزن 

برخلاف مورد قبل، اگر بی دلیل متوجه شدید که سایز بدنتان درحال کوچک شدن و لباس‌هایتان برایتان بزرگ شده اند بدون اینکه هیچ تغییر اساسی در رژیم غذایی داده باشید یا بدون اینکه ورزش شدید کرده باشید ، امکان دارد دچار تیروئید پرکار شده باشید که موجب افزایش سوخت و ساز می‌شود. افرادی که می‌گویند اشتهای زیادی دارند و غذای زیاد می‌خورند، اما به جای اضافه شدن وزن، در حال از دست دادن وزن می باشند، تیروئید پرکار دارند.


8-مشکلات ذهنی هم یکی از علائم تیروئید است

وقتی تیروئید شما به خوبی کار نکند،ممکن است مغزتان نیز تاثیر بگیرد. مبتلا شدن به تیروئید پرکار، برای برخی افراد باعث مه مغزی می‌شود. سایر افراد هم دچار کم حافظگی می‌شوند یا بصورت کلی دچار خستگی مغزی خواهند شد. تیروئید پرکار می‌تواند تمرکز کردن روی کارها را دشوار بکند.


موارد زیر نیز از علائم این مشکل می باشند:

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن


»احساس انرژی زیاد داشتن(انگار پنج فنجان قهوه خوردید)


»اجبار به چرت بعد از ظهر هر روزه شدن


»اختلال در پریود


» دچار ناباروری یا سقط جنین شدن


»تاخیر و مشکل در رشد کودکان



منبع: thehealthy/مجله قرمز / برترین ها

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده