بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هپاتیت در کمین شماست !

هپاتیت در کمین شماست !

هشدار! هیپاتیت در کمین شماست، کبد را دریابید


 هپاتیت، نام علمی «یرقان» یا همان «زردی» است. همان بیماری که سفیدی چشم‌ها و پوست را زرد می کند.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

 گرچه این عارضه در هر نوع خاصی، اثر متفاوتی دارد، اما به هرحال می‌تواند ردش را روی بدن بیمار باقی بگذارد. یکی از روش های کمک به درمان هر بیماری‌ای تغذیه سالم و مناسب است.

هپاتیت ممکن است در کمین شما و یا یکی از عزیزان شما باشد پس :


1-اشتهای خود را برگردانید

اشخاصی هم که دچار بیماری خاصی نیستند نیز باید اصل تعادل در تغذیه را رعایت بکنند. این نکته درباره بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. دکتر جعفریان پزشک و متخصص این حوزه 

می گوید : «برای انتخاب غذاهای سالم و مناسب و کامل بایستی به مغذی بودن غذاها توجه بکنید. غذای روزانه باید حاوی گروه‌های اصلی غذاها، متناسب با توان و تحمل شما و یا بیمار باشد.» مشکل بی‌اشتهایی یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری می باشد.

در افراد مبتلا به یرقان همین مشکل وجود دارد. علاوه بر این‌که ممکن است خیلی زود سیر شوند و یا احساس پُر بودن کنند. اما برای بهبود باید تغذیه مناسب داشته باشید. دکتر جعفریان درباره روش غذا خوردن می‌گوید: «حجم غذا را کمتر کنید. به جای آن تعداد دفعه‌های خوردن غذا را افزایش بدهید. غذا‌های سبکار، اما مغذی و سالم در حجم کم و یا مایعات گزینه‌های خوبی می باشند. همچنین غذا نباید خیلی داغ یا سرد باشد که طعم و بوی آن به‌خوبی احساس نشود».


2-نمک را کم کنید


بی‌اشتهایی و اختلال در احساس بو و طعم غذا به دلیل بیماری باعث می‌شود تا از نمک، شکر، ادویه‌ها و... استفاده بیشتری کنیم. این رفتار اشتباه است. دکتر جعفری درباره مصرف نمک در افراد مبتلا به هپاتیت گفت: «میزان مصرف نمک بهتر است که به کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم نیاز روزانه در روز برسد؛ بنابراین علاوه‌بر کاهش مصرف نمک، بهتر است مصرف موادغذایی حاوی نمک مثل انواع تنقلات نمکی، کنسروها، گوشت‌های فرآوری شده، پنیر‌ها (به‌جز پنیر‌های بدون نمک) و... متوقف بشود.» این متخصص تغذیه درباره میزان مصرف نمک توصیه کرد که: «میزان مصرف روزانه نمک به اندازه ۳۰۰ میلی‌گرم کافی می باشد و بیش از این اندازه توصیه نمی‌شود.»


3-برای ترمیم، پروتئین بخورید


 چرا به افرادی که دچار بیماری یا گرفتار آسیب‌های بدنی می‌شوند، مصرف موادغذایی که حاوی پروتئین هستند، پیشنهاد می‌شود؟ مثلا به آن‌ها کباب یا تخم‌مرغ، ماهی و... می‌دهند؟ این استاد دانشگاه درمورد نیاز به مصرف پروتئین در افرادی که مبتلا به هپاتیت هستند گفت: «پروتئین‌ها، داروهای طبیعی برای ترمیم بدن هستند. در این مورد(هپاتیت) نیز خوردن پروتئین‌ها به بیماران، توصیه می‌شود؛ اما باید از نوع های سبک و زودهضم باشند و به مقدار کم مصرف بشوند تا کبد دچار آسیب دوبرابر نشود.»


دکتر جعفری ادامه داد: «سلول‌های کبد بیماران به دلیل ابتلا به هپاتیت، آسیب خواهند دید. مصرف پروتئین ها می‌تواند روند ترمیم آن‌ها را سریع تر کند. اما خوردن پروتئین به مقدار زیاد یا از انواع سنگین و پیچیده در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی شدید، باعث آسیب دوبرابری به اسم آنسفالوپاتی خواهد شد. این بیماری به سلول‌های مغز آسیب وارد کرده و درنتیجه قبل از مصرف پروتئینها، با پزشک خود یا متخصص تغذیه درباره خوردن نوع، زمان و مقدار پروتئین روزانه مشورت بکنید.»


تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

4-دریافت انرژی از منابع سالم

روغن ها یکی از منابع مهم انرژی برای بدن ما هستند اماما باید در مصرف آنها، دقت کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر جعفریان، درباره انتخاب روغن مصرفی گفت: «روغن‌ها به نوع خوب و بد تقسیم می‌شوند.

از انواع خوب میتوان روغن‌های تهیه شده از دانه‌ها و روغن موجود در بعضی دیگر از خوراک‌ها را نام برد.» دکتر جعفری : «روغن‌های دیگر مثل انواع روغن بذرکتان، زیتون و ماهی می باشد. این روغن‌ها هم باید به میزان کمی مصرف شوند. از خوردن هر نوع روغن یا چربی نامناسب مثل روغن های جامد، چربی مرغ ها و گوشت و کره نیز خودداری بفرمایید.»


5-میوه و سبزی مصرف کنید


هیچ‌کسی از خوردن میوه و سبزی تازه ضرر نمی کند. نهایت عارضه آنها، نفخ خواهد بود که اتفاقا مانع چسبندگی روده بزرگ شما می‌شود. دکتر جعفری درمورد مصرف میوه و سبزی تازه گفت: «روزانه تا پنج وعده میوه و سبزی تازه مصرف کنید. میوه‌ها و سبزی‌هایی که شامل آنتی‌اکسیدان بالایی هستند، به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کبد شما کمک بیشتری خواهند کرد.»


6-کاهش مصرف شیرینی


از مضرات مصرف شیرینی: پوسیدگی دندان‌هایتان، تغییر ناگهانی در قند خونتان، اضافه شدن وزن، بالارفتن اسید معده و... همگی از عوارض مصرف شکر و قند و شیرینی به هر شکل هستند. دکتر جعفری برای مصرف قند‌ها توصیه می‌کند که: «بهترین منبع دریافت هیدرات کربن، منبع طبیعی آن یعنی حبوبات و غلات به‌ویژه انواع سبوس‌دار، کشمش،برنج قهوه‌ای، توت، پاستا و خرما می باشد؛ بنابراین از خوردن منابع حاوی هیدرات کربن مصنوعی، حتما خودداری فرمایید.»


روزنامه جام‌جم/برترین ها

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده